کد مطلب:150226 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

نهضت کربلا و دینداران عافیت طلب
نهضت حسین علیه السلام نه تنها مهر رسوایی را به پیشانی حاكمان اموی زد، بلكه یك كار بزرگ دیگر هم كرد و آن این كه مدعیان دینداری را كه در شرایط سخت، امامشان را یاری نمی كنند شناساند تا برای همیشه دینداران عافیت طلب نتوانند مزورانه در جبهه حسنی قرار گیرند و دین خود را به رخ مسلمانان بكشند. گاهی می گویند فلانی چون زندان رفته است خوب است. وی آیا با این همه زندانی كه رفته است، در خط ولایت هست یا نه؟ اگر بیشتر عمرش در زندان بوده و از جهاد اسلامی زخمها به تن دارد، اكنون كه از خط ولایت جدا شده تمام زحماتش به هیچ دردی نمی خورد. زبیر در اوایل اسلام در دفاع از پیابمر صلی الله علیه و آله بدنش 25 زخم برداشت، ولی شعیه می فهمد او از زحماتش نتیجه نگرفت، چون پس از 30 سال در جنگ جمل رو در روی ولایت، یعنی علی علیه السلام ایستاد و پیام كربلا این است كه: ای مسلمانان، با این دیندارانی كه در شرایط برخورد سخت دشمن، سر خود را می گیرند و همه ادعایشان را نادیده می شمارند، دست مسلمانی ندهید و به آن ها اعتماد نكنید. و گول سابقه شان را نخورید، كه امرزو اسلام مجسم را یاری كردن شرط مسلمانی است. جمله ای كه سلیمان بن صرد خزایی قبل از دعوت از امام به كوفیان


گفت چه با معنی بود كه: «مردم، اگر مرد كار نیستید و بر جان خود می ترسید، بیهود این مرد را نفریبید».

در كربلا همین روحیه بود كه رسوا شد. امروز هم اگر كربلایی شد چنین روحیه ای را رسوا می بینید نه سیاستمدار و زرنگ. اگر در جریانات سیاسی گیج و بی تحلیل شده اید علتش آن است كه فرهنگ حسین علیه السلام را درست نمی شناسید و الفبای شناختن دشمن توسط نهضت كربلا از ذهن و روح شما رفته است وگرنه شیعه ای كه حسین علیه السلام دارد و كربلا را می شناسد، هیچ وقت در هیچ حادثه ای لرزان و بی تحلیل نیست.

اگر كربلا را از زاویه ای كه مطرح شد، نگاه كنید، هم شكست ناپذیری نهضت امام حسین علیه السلام را می بینید، هم حیله های دشمن شما را نمی رباید. امام حسین علیه السلام شهید شد تا حكمتی بسیار به بشریت بدهد. پس مواظب باشید خودتان و جامعه تان را نسبت به نهضت كربلا سطحی نگه ندارند.

علت پیروزی معاویه به جهت ده سال جنگ عمر بود كه جامعه را سطحی و عمل زده كرد. اگر جامعه سطحی شد و حكمت حسین علیه السلام از میان رفت حتما شكست خورده اید. در عزاداری امام حسین علیه السلام نباید وقتمان را صرف آهن ها و دهل ها و دیگ ها بكنیم. اینها فهم ما را از این نهضت، سطحی می كند. كنار سینه زدن و اشك ریختن برای اباعبدالله باید حكمت حسینی را حفظ نمود. مسلم این حكمت بدون اشك و شیدایی و عزاداری نمی شود، ولی آن حكمت و این عزاداری اگر هر دو با هم بود ما را با حسین علیه السلام متحد می كند.

خدایا: به حق امام حسین علیه السلام، روح ما و جامعه ما را بیش از پیش به حسین علیه السلام و كربلا نزدیك بفرما.

«و السلام»